Stroke Care Journeys: 4 years of education in and for health

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24302/redes.v2ianais.5211

Abstract

Cerebrovascular accident (CVA) is the leading cause of death among chronic non-communicable diseases in Brazil, and the second leading cause of functional disability in the world. Therefore, actions aimed at changing this scenario in the different spheres of health and stroke care are crucial. Therefore, the Stroke Care Days aim to mix education actions in and for health, for different populations, prioritizing the objective of raising awareness about the different levels of care and attention to stroke. Here, we report on the main axes developed and the audiences involved, as well as the results obtained during the four (04) years of teaching, research and extension action linked to the Journey. Educational actions during all the days led to the construction and deconstruction of knowledge, which together, these two active actions lead and lead to the congruence between knowledge and dissemination of information about health and stroke disease. Measures and strategies such as this aim to change the scenario of the stroke patient's care route, increasing the number of recovered people and reducing the burden of sequelae of those affected.

Keywords: stroke; health education; health care; health education.

Author Biographies

  • Michael Ricardo Lang, Universidade do Contestado (UNC)

    Médico especialista em Neurocirurgia, Hospital São Vicente de Paulo e Grupo Neuromax, Mafra-SC; Docente do curso de Medicina, campus Mafra, Universidade do Contestado e pesquisador do grupo de pesquisa NUPESC. Santa Catarina, Brasil.

  • Oscar Nelson Reimann, Hospital São Vicente de Paulo e Grupo Neuromax

    Médico especialista em Neurologia, Hospital São Vicente de Paulo e Grupo Neuromax, Mafra, Santa Catarina, Brasil.

  • Stephanie Lindner, Hospital São Vicente de Paulo e Grupo Neuromax

    Médica especialista em Neurocirurgia, Hospital São Vicente de Paulo e Grupo Neuromax, Mafra, Santa Catarina, Brasil.

  • Felipe Negrão, Hospital São Vicente de Paulo

    Médico especialista em Neurorradiologia, Hospital São Vicente de Paulo, Mafra, Santa Catarina, Brasil. Grupo Neuromax

  • Stefan Moreira, Hospital São Vicente de Paulo e Grupo Neuromax

    Médico especialista em Neurologia, Hospital São Vicente de Paulo e Grupo Neuromax, Mafra, Santa Catarina, Brasil.

  • Diogo Pasquali Nones, Hospital São Vicente de Paulo e Grupo Neuromax

    Médico especialista em Neurologia, Hospital São Vicente de Paulo e Grupo Neuromax. Santa Catarina, Brasil.

  • Daniel Alves Branco Valli, Hospital São Universitário Santa Terezinha

    Médico especialista em Neurocirurgia, Hospital São Universitário Santa Terezinha, Joaçaba, Santa Catarina, Brasil. Grupo Neuromax.

  • Arlindo Américo de Oliveira, Hospital São Universitário Santa Terezinha

    Médico especialista em Neurocirurgia, Hospital São Universitário Santa Terezinha, Joaçaba, Santa Catarina, Brasil. Grupo Neuromax.

  • Jaqueline Sueli Horodeski, Universidade do Contestado (UNC)

    Especialista em Administração Hospitalar; Docente do curso de Fisioterapia, campus Mafra, Universidade do Contestado e pesquisadora do grupo de pesquisa NUPESC. Santa Catarina, Brasil.

  • Antonio Carlos Mattar Munhoz, Universidade do Contestado (UNC)

    Doutor em Farmácia; Docente do curso de Medicina e Farmácia, campus Mafra, Universidade do Contestado e pesquisador do grupo de pesquisa NUPESC. Santa Catarina, Brasil.

  • Pollyana Weber da Maia Pawlowytsch, Universidade do Contestado (UNC)

    Doutora em Saúde da Criança e do Adolescente; Docente do curso de Medicina e Fisioterapia, campus Mafra, Universidade do Contestado e pesquisadora do grupo de pesquisa NUPESC. Hospital São Vicente de Paulo, Mafra, Santa Catarina, Brasil.

  • Chelin Auswaldt Steclan, Universidade do Contestado

    Doutora em Biologia celular e molecular; Docente do curso de Medicina, campus Mafra, Universidade do Contestado e pesquisadora do grupo de pesquisa NUPESC e Grupo Neuromax. Docente e pesquisadora do Programa de Mestrado em Desenvolvimento Regional UNC. Santa Catarina, Brasil.

Published

2025-03-20

How to Cite

LANG, Michael Ricardo et al. Stroke Care Journeys: 4 years of education in and for health. Revista Educação e Saber – REdeS, [S. l.], v. 2, n. anais, p. 575–584, 2025. DOI: 10.24302/redes.v2ianais.5211. Disponível em: https://periodicos.unc.br/index.php/redes/article/view/5211. Acesso em: 30 apr. 2025.