Dilatometer: physics experiment applied as a teaching-learning tool

Authors

  • Thaisa Lezan Universidade do Contestado (UNC)
  • Liliane Wendt Universidade do Contestado (UNC)
  • Ericson William Moreira Universidade do Contestado (UNC)
  • Orestes Hacke Universidade do Contestado (UNC)
  • Ederson Witt Universidade do Contestado (UNC)
  • Maristela Povaluk Universidade do Contestado https://orcid.org/0000-0003-3786-7655

DOI:

https://doi.org/10.24302/redes.v2ianais.5239

Abstract

When two bodies with different temperatures approach each other, they tend to transfer thermal energy to reach equilibrium. When this exchange of thermal energy takes place between bodies, it is called heat. The greater the agitation of the molecules present in the body, the greater its internal energy level, consequently, the higher its temperature as well. The main objective of this article is to show the experimental class as an ally in the teaching-learning process, in order to attract the student's interest in the content addressed. The practical class on the expansion of solids was applied to second grade students, from E.E.B. Professor Maria Paula Feres, Mafra-SC. In it, the concepts of thermal expansion were presented and the experiment was carried out with the Dilatometer. The class was developed in the school's laboratory, starting with a brief explanation of what linear expansion of solids is and how a dilatometer works. The experimental class was of immense value, both for the students who had the opportunity to participate, and especially for us academics, where a useful class can be held, with a positive and extremely significant result.

Keywords: physics; dilation; teaching; experiment.

Author Biographies

  • Thaisa Lezan, Universidade do Contestado (UNC)

    Licenciatura em Física, Universidade do Contestado. Mafra. Santa Catarina. Brasil.

  • Liliane Wendt, Universidade do Contestado (UNC)

    Licenciatura em Física, Universidade do Contestado. Mafra. Santa Catarina. Brasil

  • Ericson William Moreira, Universidade do Contestado (UNC)

    Licenciatura em Física, Universidade do Contestado. Mafra. Santa Catarina. Brasil

  • Orestes Hacke, Universidade do Contestado (UNC)

    Mestre, Licenciatura em Física, Universidade do Contestado. Mafra. Santa Catarina. Brasil

  • Ederson Witt, Universidade do Contestado (UNC)

    Especialista, Licenciatura em Física, Universidade do Contestado. Mafra. Santa Catarina. Brasil.

  • Maristela Povaluk, Universidade do Contestado

    Doutora em Educação pela PUC-PR. Mestrado em Educação Ensino Superior pela FURB. Mestrado em Psicopedagogia pela Universidade de LaHavana. Especialização em Ecologia pela Furb. Especialização em Ciências Biológicas pela FIJ /RJ. Orientadora e Professora da Universidade do Contestado , Mafra SC

Published

2025-03-20

How to Cite

LEZAN, Thaisa; WENDT, Liliane; MOREIRA, Ericson William; HACKE, Orestes; WITT, Ederson; POVALUK, Maristela. Dilatometer: physics experiment applied as a teaching-learning tool. Revista Educação e Saber – REdeS, [S. l.], v. 2, n. anais, p. 403–415, 2025. DOI: 10.24302/redes.v2ianais.5239. Disponível em: https://periodicos.unc.br/index.php/redes/article/view/5239. Acesso em: 30 apr. 2025.